
Bensako pakkasessa hyytyneen dieselin pelastus? Tämä vanhan kansan jippo kannattaa unohtaa, muuten edessä voi olla käynti konepajalla
Pakkanen kiristää jälleen otettaan, ja kuulet neuvon lorauttaa pieni tilkka bensaa dieselkoneeseen, jotta voitelu paranee ja kone käynnistyy helpommin. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 13.1.2024.
Asiantuntijat varoittavat vanhasta konstista sekoittaa bensiiniä dieseliin. Kuvituskuva. Kuva: Sanne KatainenMT törmäsi väitteeseen, jonka mukaan pakkasessa hyytyneen dieselin saa pelastettua lorauttamalla tankkiin vähän bensaa. Vanhan kansan jippo perustuu oletettavasti siihen, että kylmä diesel notkistuu bensan avulla ja kone lähtee kylmällä paremmin käyntiin.
Väite kuulosti erikoiselta, joten päätimme kysyä alan ammattilaisilta, uskaltaako tätä neuvoa noudattaa vielä nykypäivän koneissa.
”Ei missään nimessä”, toteaa ykskantaan Agco Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.
Dieselmoottorin polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä on osia, jotka ovat kovalla kuormituksella. Se vaatii polttoaineelta erinomaisen voitelun. Aaltosen mukaan bensa heikentää dieselin laatua ja järjestelmän osat kuluvat nopeasti.
Aaltonen epäilee niksin juontavan juurensa 1970–1990-luvulle, jolloin koneiden polttoaineruiskutusjärjestelmät olivat mekaanisia ja paineet järjestelmässä nykyistä pienempiä.
”25 asteen pakkasessa koneen pitää käynnistyä ulkoisten lämmittimien kanssa puolen minuutin sisällä.” Matti Uotila
Parin viikon takaiset yli 30 asteen pakkaset eivät ehkä hieman yllättäen poikineet palautetulvaa moottorivalmistajalle. Koneet ovat Aaltosen mukaan lähteneet käyntiin eikä palautetta huonosta käynnistyvyydestä ole tullut.
”Uusissa moottoreissa palamistapahtuma pystytään hallitsemaan tarkemmin eli polttoainetta ruiskutetaan monessa osassa. Se on yksi tekijöistä, miksi uudet koneet ovat pakkasella käynnistyneet hyvin”, kertoo Agcon asiakassovellusten kehityspäällikkö Matti Uotila.
Moottorivalmistajalla on tietyt tavoitteet kylmäkäynnistykselle.
20 asteen pakkasessa kone pitää lähteä käyntiin hehkutusaikojen puitteissa ilman ulkoisia apuvälineitä.
”25 asteen pakkasessa koneen pitää käynnistyä ulkoisten lämmittimien kanssa puolen minuutin sisällä”, Uotila jatkaa.
Kun mennään yli 25 asteen pakkasen, käynnistysajalle ei ole rajaa, mutta koneen pitää lähteä käyntiin.
Aaltonen ja Uotila korostavat talveen varautumisessa koneiden huoltoa.
”Vaihteistossa ja moottorissa pitää olla sinne kuuluvat oikeat öljyt. Akussa pitää olla energiaa, kun lähdetään starttaamaan konetta. Kaapelit ja liittimet kuntoon, jotta virta kulkee. Ja tietysti polttoaineen laatu”, Aaltonen luettelee.
Suunnittelupäällikkö Pekka Roivanen nostaa esiin vielä yhden seikan, joka on syytä ottaa huomioon, kun lämpötila sahaa välillä plussalla ja toisinaan kovissa pakkaslukemissa.
”Tankki on hyvä pitää täynnä, koska silloin sinne muodostuu vähemmän kondenssivettä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









