Hereford-miehet kiillottavat lihantuottajain kilpeä
Teuvalainen Jyri Tanner (vas.), kauhajokinen Antti Toija ja teuvalainen Jussi Harju löivät hynttyyt yhteen kolmen lihakarjatilan kesken ja perustivat Laidun Hereford Oy:n. Hereford-lehmät Aino ja Aavistus tarkenevat ulkosalla talvipakkasillakin. mirja koivisto Kuva: Viestilehtien arkistoKAUHAJOKI (MT)
Kahden teuvalaisen sekä yhden kauhajokisen karjatilan muodostama yhteisyritys palkittiin kaksi viikkoa sitten Koneagria-messuilla Jyväskylässä kunniamaininnalla Maaseudun tulevaisuuden tekijät 2013 -kilpailussa.
Karjatilalliset Antti Toija, Jussi Harju ja Jyri Tanner ovat kunniamaininnasta hyvillään.
”Kun joku muu sanoo ääneen, että hyvin on mennyt, se luo uskoa”, Toija toteaa.
Tannerin mukaan kunnianosoitus lisää yrittäjien luottoa omaan tekemiseen.
”Kun kilpailun ideana oli nimenomaan tulevaisuuden tekijä, niin tässä lienee jotain itua.”
Maaseudun tulevaisuuden tekijät -kilpailussa etsitään menestyvää maaseutuyrittäjää, joka edistää toiminnallaan maaseudun elinvoimaisuutta.
Kilpailu on Tuhansien järvien nuorkauppakamarin yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa järjestämä. Kilpailun suojelijana toimii Maaseudun Tulevaisuus.
Laidun Hereford Oy tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden tilata hereford-karjan lihaa suoraan kotiovelle.
”Meillä on käsissämme huippuluokan laatulihaa. Moni kauppaa Suomessa lihaa suoraan, mutta myyntiä ei ole kunnolla tuotteistettu”, Suomen Hereford-yhdistyksen puheenjohtajana toimiva Jyri Tanner toteaa.
Karjatilalliset ovat kiinnittäneet erityishuomiota siihen, että vuoropuhelu kuluttajan ja tuottajan välillä olisi luontevaa.
Kotimaisen lihan arvostusta pyritään lisäämään jalkautumalla erilaisiin messutapahtumiin levittämään tietoa kotimaisesta lihantuotannosta sekä keskustelemaan kuluttajien kanssa.
”Olemme tuottajina antamassa kasvot elinkeinolle. Työ vaatii kuluttajan luo menemistä. Imagoa erityisesti kaupungeissa täytyy parantaa, jos suomalaista ruokaa halutaan puolustaa”, Toija katsoo.
”Maajussi on nykyään ahdistettu nurkkaan. Skandaaleja syötetään mediaan sitä tahtia, että ihmiset alkavat uskoa niihin. Koemme kuitenkin, että jo parin vuoden työllä olemme saaneet hyviä tuloksia ja asennemuutosta aikaan”, Harju pohtii.
Tilausmyyntiä on tarkoitus kehittää ja monipuolistaa tulevaisuudessa.
”Kun nettikauppa saadaan valmiiksi, voidaan myyntiä laajentaa. Tavoitteena on ottaa muidenkin tuottajien tuotteita myyntiin”, Harju avaa.
”Ihmiset löytävät hyvin hereford-lihaa, mutta menestyvään nettikauppaan tarvitaan tuotteita monipuolisesti. Etelä-Pohjanmaan alueella on paljon pientuottajia liha-, kana- ja kasvipuolella.”
Tärkein varmistunut yhteistyökumppani nettikauppahankkeessa on paikallinen vuohenjuustotila.
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
