Kivi-maitoa tuottajan piikkiin
Ei kai Kivi-maidon myyntivelvoitteen tarkoitus ole ollut laskea tuottajahintaa?
Nestemäisen maidon kulutus on vähentynyt, mutta muun muassa juustojen puolestaan kasvanut. Noin puolet suomalaisten ostamista juustoista on tuontitavaraa. Kuva: Sanne KatainenKilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) määräsi Valion toimittamaan vuosituhannen vaihteessa tehtyjen yrityskauppojen hyväksymisen ehtona kilpailijoilleen raakamaitoa 185 miljoonaa litraa vuosittain omakustannushintaan. Kilpailijoiden ei ole kuitenkaan pakko ostaa. Myöhemmin maitomäärää on pienennetty ja se on nyt 100 miljoonaa litraa vuodessa.
Perusteluna ehdolle oli, että Valiolla oli maidon hankinnassa määräävä markkina-asema. Se Valiolla on edelleen, mutta maidon kulutuksessa on tapahtunut suuria muutoksia. Nyt Valio hakee KKV:ltä niin sanotun Kivi-maidon myyntivelvoitteen poistamista vuoden 2027 alusta lähtien. Valion perustelee hakemustaan muun muassa markkinaolosuhteiden muutoksella. Nestemaidon kulutus on vähentynyt nopeasti ja jalosteiden, kuten juustojen määrä on kasvanut. (MT 8.9.)
Nykyään juustoista noin puolet on tuontitavaraa.
Pienemmät meijerit, juustolat ja kauppa vastustavat velvoitteen poistamista. Pienjuustolayhdistyksen mielestä nykyiset ehdot olisi pidettävä voimassa alle kaksi miljoonaa litraa jalostavien yritysten osalta. Huoli on ymmärrettävä, koska niillä ei useinkaan ole mahdollista aloittaa varsinaista meijeritoimintaa.
Arla Oy perustelee kielteistä kantaansa muun muassa sillä, että muiden meijereiden tulisi houkutella Valion tuottajia maksamalla niille ja nykyisille tuottajille korkeampaa tilityshintaa. Valion esittämän maidon tuonnin Arla tyrmää, koska kuluttajat haluavat kotimaista. Tämä pitää paikkansa, mutta jo nyt juustoista noin puolet on tuontitavaraa.
Määräävässä markkina-asemassa oleva SOK on huolissaan Valion määräävästä markkina-asemasta.
Myös kauppaketjut vastustavat velvoitteen poistamista. Itse päivittäistavarakaupassa määräävässä markkina-asemassa oleva SOK on huolissaan Valion määräävästä markkina-asemasta. Velvoite pitää ketjun mukaan säilyttää ”määräävästä markkina-asemasta johtuvien merkittävien kilpailua rajoittavien vaikutusten välttämiseksi”. Tuonnin lisääntymisestä varoittaa myös Lidl.
Kesko on huolissaan pienemmistä maitotuotteita valmistavista yrityksistä. Kesko epäilee myös, että velvoitteen poistaminen heikentäisi pienempien yritysten mahdollisuutta valmistaa kaupan kotimaisia omien merkkien maitotuotteita.
Esimerkiksi pienten juustoloiden huolen ymmärtää, mutta selitys, että meijerit joutuisivat maksamaan maidontuottajille enemmän, vaikuttaa markkinataloudessa oudolta. SOK:n olisi syytä katsoa määräävän markkina-aseman aiheuttamista ongelmista puhuttaessa peiliin.
Osa velvoitteen säilyttämisen puolesta esitetyistä perusteista voi hyvin katsoa olevan kotimaisen ruuantuotannon kannalta perusteita velvoitteen poistamiselle. Ei kai Kivi-maidon tarkoitus ole ollut laskea tuottajahintaa?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



