Korkeat kustannukset ja valuuttakurssimuutokset heikensivät alkoholitalo Anoran tulosta – kuluttajahintojen nousu lisännee edullisempien alkoholituotteiden suosiota
Yhtiö on käynnistänyt kustannussäästöohjelman, jolla pyritään saavuttamaan noin kuuden miljoonan euron säästöt tänä vuonna.
Anoran väkevien alkoholijuomien myynti kasvoi alkuvuonna yhdeksän prosenttia. Kasvua toi kansainvälisen myynnin kaksinumeroinen kasvu, Anorasta kerrotaan. Kuva: Sanne KatainenAlkoholiyhtiö Anoran liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mutta käyttökate pieneni.
Liikevaihto oli tammi–maaliskuussa 159,5 miljoonaa euroa. Vuosi sitten se oli 133,4 miljoonaa euroa.
Liikevaihtoa kasvattivat tanskalaisen Globus Wine yrityksen hankinta viime vuonna sekä myynnin kasvu Spirits- ja Industrial-segmenteissä. Liikevaihto ilman Globus Winea oli 136,5 miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen käyttökate oli 7,9 miljoonaa euroa, kun se vuosi aiemmin oli 13,0 miljoonaa euroa. Käyttökatetta heikensivät pääosin epäsuotuisat valuuttakurssit ja korkeat tuotantokustannukset, yhtiön osavuosikatsauksessa sanotaan.
Käyttökate ei ole tyydyttävää tasoa, mutta vastaa odotuksiamme tämän hetken haasteellisessa toimintaympäristössä, sanoo toimitusjohtaja Pekka Tennilä.
”Keskitymme kuluvana vuonna kannattavuuden parantamiseen tehokkaiden hinnoittelu- ja kustannussäästötoimenpiteiden avulla.”
”Kannattavuuttamme heikensi pääasiassa Norjan ja Ruotsin kruunujen heikentyminen, mikä laski bruttokatteitamme, sillä emme onnistuneet kompensoimaan hinnankorotuksilla noin neljän miljoonan euron kurssimuutosten vaikutusta.”
Tehtyjen hinnankorotusten vaikutus näkyy kokonaisuudessaan toisella vuosineljänneksellä. Ruotsissa uudet hinnat tulivat voimaan maaliskuussa ja Suomessa huhtikuussa.
Kuluja kasvattivat jaksolle ajoittuneet kunnossapito- ja IT-toimet. Myös matkustus- ja markkinointikulut ovat kasvaneet Covid-19-rajoitusten purkamisen jälkeen.
”Olemme käynnistäneet kustannussäästöohjelman, jolla pyrimme saavuttamaan noin kuuden miljoonan euron säästöt tänä vuonna”, Tennilä kertoo.
Juomien kokonaismyynti Pohjoismaissa on odotusten mukaisesti laskenut.
”Ruoan ja juomien kuluttajahintojen nousun myötä uskomme erityisesti edullisempien alkoholituotteiden nostavan suosiotaan”, Tennilä sanoo.
Vuonna 2023 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 80–90 miljoonaa euroa. Viime vuonna se oli 76,1 miljoonaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




