Leppäkerttumerkissä yhdistyvät luomu ja lähiruoka
Luomuliiton uudistetussa merkissä voidaan kertoa, mistä maakunnasta tuote on peräisin. Ainoa pakollinen luomumerkki on EU:n lehtilogo, mutta merkeistä vain leppäkerttu takaa kotimaisuuden.”Leppäkerttu on ollut aina suomalaisen tuotannon merkki ja koko ajan Luomuliiton hallinnoima”, kertoo Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi .
Vuonna 1985 perustettu merkki sai viime vuonna uuden ilmeen. Uutta on myös, että merkkiin voidaan lisätä maakunta, josta tuote on peräisin. Luomuliiton kanta on, että lähiruoka merkitsee oman alueen tuotantoa.
Leppäkerttumerkki on viime vuosina käynyt harvinaiseksi kauppojen hyllyillä. Viranomaisten luoma aurinkomerkki on pitkälti syrjäyttänyt sen. Sittemmin EU:n pakollinen luomumerkki on tullut aurinkomerkin rinnalle ja tilalle.
EU:n lehtimerkillä ja Suomen aurinkomerkillä merkityissä tuotteissa ei ole eroa. Aurinkomerkkikään ei takaa kotimaisuutta, mikä voi hämmentää joitakin kuluttajia.
Kotimaisuudesta voisi viestiä joutsenlipulla, mutta Niemen mukaan se on pienyrittäjälle liian kallis.
Luomuliitto haluaa oman merkkinsä paluuta myös, koska aurinkomerkillä ei ole enää puolestapuhujaa. Luomun edistämisjärjestö Finfood Luomu lopetettiin pari vuotta sitten.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

