Elintarvikekampanjassa maistuu Suomi
Elintarviketeollisuusliitto haluaa herätellä suomalaisia valitsemaan kotimaassa valmistettuja ruokia ja juomia. Ruokateollisuus työllistää suoraan 33 000 suomalaista.
Hyvää Suomesta -joutsenlipun lisäksi Sirkkalehti kertoo kotimaisesta alkuperästä. Avainlippu puolestaan takaa, että tuote on valmistettu Suomessa. Kuva: Suomen RuokatietoyhdistysElintarviketeollisuusliiton Maista Suomi -kampanjan muistuttaa kotimaisten ruoka- ja juomavalintojen vaikutuksista: valitsemalla kotimaassa valmistettuja ruokia ja juomia tukee suomalaisten työllistymistä ja tuotaa hyvinvointia koko maalle.
Suomalainen elintarviketeollisuus on maan neljänneksi suurin teollisuudenala, joka työllistää suoraan 33 000 suomalaista ja välillisesti moninkertaisen määrän. Kun jokainen suomalainen ostaa kotimaisia ruokia ja juomia yhdellä lisäeurolla kuukaudessa, syntyy vuodeksi 1 500 työpaikkaa, Elintarviketeollisuusliitto laskee.
Suomalaiset käyttävät ruokaan ja juomaan vuosittain noin 22 miljardia euroa, mikä on 12 prosenttia kotitalouksien kaikista kulutusmenoista. Yli puolet summasta kuluu kotiin ostettuihin tuotteisiin ja lähes puolet ulkona syömiseen ja juomiseen.
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen uskoo elintarvikealan olevan suuri työllistäjä myös tulevaisuudessa, sillä maistuvien ruokien ja juomien tekijöitä tarvitaan joka päivä.
Juutinen muistuttaa elintarviketeollisuuden vaikuttavan myös alueellisesti, koska suurin osa Suomessa valmistettujen ruoka- ja juomatuotteiden raaka-aineista on kotimaisia.
Maista Suomi -tempaus
Maista Suomi -tempaus Facebookissa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
