
Pikkutislaamon ensimmäiset lonkerot vietiin 9 vuotta sitten käsistä: Suomalainen lonkero voisi olla hitti Japanissa asti – haasteita kuitenkin riittää
Helsinki Distilling Company valmistaa lonkeroa, jota viedään myös maailmalle. Lonkero voisi olla kova vientituote, mutta melko tuntematon juoma aiheuttaa haasteita ulkomailla.Helsinkiläinen Helsinki Distilling Company on valmistanut tisleitä kymmenen vuoden ajan. Vaikka yrityksen sielu on erityisesti suomalaisesta rukiista valmistetuissa viskeissä, ovat tislaamon ginitkin niittäneet mainetta maailmalla.
Helsingin tislaamon ensimmäinen gini, Helsinki Dry Gin tuli markkinoille vuonna 2015. Yhtiön perustajajäsen ja Master Blender Kai Kilpinen kertoo, että ajatus oman lonkeron valmistamisesta syntyi pian tämän jälkeen.
”Heitin jossain palaverissa ideana, että kerran olemme suomalainen ginintekijä, niin pakkohan meillä on olla oma lonkero. Jos jokin tapa Suomessa on juoda giniä, on se lonkero”, Kilpinen kertoo.
”Emme tienneet tuolloin, miten isot panimot valmistavat lonkeroa ja kuinka vähän siinä on mehua. Ajatuksena olikin heti alusta lähtien, että tehdään käsin laadukasta lonkeroa, jossa on oikeaa hedelmämehua.”
Ensimmäinen erä Pink Grapefruit -lonkeroa myytiin tislaamon lähialueen ravintoloissa testieränä vuonna 2015.
Ensimmäinen lonkeroerä myytiin viikonlopun aikana loppuun
”Pienin erä, jonka saimme tehtyä, oli 3000 pulloa. Ajattelimme, että niitä olisi kiva myydä pitkin kesää, ja jos jotain jäisi yli, joisimme sen itse”, Kilpinen naurahtaa.
Ensimmäisen viikonlopun aikana koko erä myytiin kuitenkin loppuun. Seuraava erä tilattiin suurempana ja sekin loppui kesken.
”Aloimme ymmärtää, että tässä on nyt jotain sellaista, mikä kiinnostaa ihmisiä. Olimme luoneet uuden juomakategorian ja päätimme lähteä mukaan entistä isommin”, Kilpinen kertoo.
Vuonna 2019 valmistus siirtyi Olville Iisalmeen. Resepti on kuitenkin pysynyt samana ja pohjana on edelleen Helsinki Distillingin Dry Gin.
Lonkeroita kuuluu tislaamon valikoimaan tällä hetkellä viisi, joista neljä on ginipohjaisia ja yksi vodkapohjainen. Uusia makuja kehitetään jatkuvasti, ja myöhemmin valikoimaa on tarkoitus laajentaa entisestään.
Kai Kilpinen (vas.) ja Mikko Mykkänen (oik.) ovat Helsinki Distilling Companyn perustajäsenet. Kuva: Janiko KemppiMutta mitä juomaa voidaan nimittää lonkeroksi?
Yrityksen toinen perustajajäsen, toimitusjohtaja ja Master Distiller Mikko Mykkänen kertoo, että lonkero on Suomessa eri asia kuin ulkomailla.
”Suomessa mielletään, että lonkero tarkoittaa suoraan niin sanottua betonia eli harmaata sitrustyylistä juomaa, joka on ginipohjainen. Lonkerokategoria tarkoittaa myös muita kuin sitruspohjaisia juomia. Markkinoilta löytyy myös esimerkiksi marjalonkeroita”, Mykkänen sanoo ja jatkaa:
”Lonkerossa on yksinkertaisimmillaan hedelmä- tai marjapohja, giniä, hiilihappoa, vettä ja sokeria.”
Ulkomaalaisille pitää taas lonkeroa avata enemmän. Valmiita juomasekoituksia löytyy kaupoista ja niihin lonkero helposti yhdistetään.
”Historiaa Helsingin olympialaisista ei tiedetä. Silloin piti vaikeissa pula-ajan olosuhteissa saada tarjottua isolle joukolle ulkomaalaisia tarjota juomaa”, Mykkänen kertoo viitaten ensimmäisiin lokeroihin, jotka lanseerattiin vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin ja ne valmisti Hartwall.
Helsinki Distillingin lonkeroa on saatu myytyä myös ulkomaille kahdeksaan maahan, lähinnä Eurooppaan. Hankkeita on ollut esimerkiksi, Saksassa, Espanjassa ja Ranskassa. Lonkeroa on toimitettu myös Japaniin, Koreaan ja Kiinaan.
”Lonkeron osalta tarvitsee arvioida kaupallisia realiteetteja. Puhutaan volyymibisneksestä, ja tuotetta pitää liikutella suuria määriä säilyvyys mielessä”, Mykkänen toteaa.
Lisäksi Mykkänen toteaa, että juomasekoitukseksi lonkeron hinta on melko korkea, koska kyseessä on premium-tuote.
Moni turisti törmää lonkeroon Mykkäsen mukaan Suomessa siksi, että joku paikallinen suosittelee sitä.
”Todennäköisesti turisti ei astele kauppaan ja valitse lonkeroa hyllystä. Siinä täytyy olla tietoa juomasta jo olemassa.”
Lonkerolle odotetaan nyt entistä suurempaa suosiota, kun Helsinki Distilling Company pääsi Michelin Nordicin yhteistyökumppaniksi. Pohjoismaiden Michelin-gaalassa nautitaan siis ensi viikolla lonkeroa virallisesti ensimmäisen kerran.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







