Jos Kiinasta ei enää tule halpoja sähköautoja, liikenteen sähköistyminen hidastuu merkittävästi − kärjistää lisäksi yhtä Suomen erityisongelmaa
Komission kaavailemat tuontitullit iskisivät vääjäämättä myös eurooppalaisten konsernien Kiina-malleihin ja laukaisisivat kitkerän kauppasodan.München
Kiinalainen BYD pyrkii sähköautoillaan väkevästi Euroopan markkinoille. Yhtiö esitteli autojaan syyskuun alussa IAA Mobility -messuilla Münchenin keskustassa. Kuva: Ren PengfeiEU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ilmoitti 13. syyskuuta EU-parlamentille pitämässään puheessa, että komissio käynnistää selvityksen kiinalaisten sähköautojen saamista kilpailua vääristävistä valtiontuista.
”Kiinalaisten sähköautojen hinta pidetään valtavilla valtiontuilla keinotekoisesti matalina”, von der Leyen julisti EU:n tilaa koskevassa puheessaan Strasbourgissa.
Kauppakomissaari Valdis Dombrovskis oli muotoiluissaan maltillisempi sen jälkeen, kun oli kuluneen viikon alussa käynyt Pekingissä neuvottelemassa Kiinan ja EU:n välisistä kauppaongelmista. Hän korosti Financal Times -lehdelle, että ”ensivaikutelman perusteella on olemassa riittävästi todisteita” aloittaa selvitys Kiinan valtiontuista.
Dombrovskis on varovainen, koska selvityksen seuraukset voivat olla arvaamattomia ja pääsääntöisesti ehkä jopa kielteisiä EU-maille.
Jos arviolta noin 20 prosenttia eurooppalaisia malleja edullisempien kiinalaisten sähköautojen hinnat nousevat, liikenteen sähköistyminen hidastuu merkittävästi.
”Näin tapahtuu sekä Suomessa että Euroopassa”, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala vahvistaa.
”Hinta on keskeinen hidaste sille, että ihmiset eivät osta täyssähköautoja. Tällä hetkellä se vielä korostuu, kun korot ovat korkealla”, hän jatkaa.
Jos liikenteen sähköistyminen hyytyy, kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen on entistä haastavampaa.
Suomessa uusien täyssähköautojen keskihinta on yli 50000 euroa, kun taas kaikkien autojen keskihinta on 37000 euroa.
Täyssähköautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä on yli 30 prosenttia. Se on eurooppalaisittain korkea luku. Osuus koko autokannasta on kuitenkin vain 2,5 prosenttia.
Kiinassa valmistetuille sähköautoille mahdollisesti määrättävät tuontitullit vaikuttaisivat myös tämän hetken suosituimpien kalliiden mallien hintaan Euroopassa.
”Uudellamaalla osuus on 4.5 prosenttia, mikä ei tietenkään ole yllätys”, Lausala huomauttaa. Mitä pohjoisemmaksi Suomessa mennään, sen pienemmäksi osuus hiipuu.
Käytännössä EU:n uhkaamat edullisten kiinalaisten sähköautojen tuontitullit kärjistäisivät Suomessa alueellista kahtiajakoa. Pääkaupunkiseudun vaurailla kuluttajilla olisi jatkossakin varaa sähköautoihin. Maaseudulla ilmastonsuojelun kannalta keskeinen liikenteen sähköistyminen hidastuisi entisestään.
Kiinassa valmistetuille sähköautoille mahdollisesti määrättävät tuontitullit vaikuttaisivat myös tämän hetken suosituimpien kalliiden mallien hintaan Euroopassa. Tästä Dombrovskis varoitti Kiinan-vierailunsa yhteydessä.
Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla Kiinasta EU-alueelle tulevista sähköautoista 40 prosenttia oli Tesloja. Niiden markkinaosuus on 19,4 prosenttia.
Jos EU:n komissio katsoo, että yhdysvaltalaiskonsernin Shanghaissa valmistettavat autot saavat Kiinan valtiolta kilpailua vääristäviä tukia, Teslojen hinta nousee. Sama voi koskea kiinalaisen Geelyn omistaman Volvon Kiinassa valmistettavia malleja.
EU:n sähköautouhittelu saattaa myös laukaista kauppasodan Kiinan kanssa. Maan kommunistijohto tuskin tyytyy seuraamaan sivusta, jos EU määrää huomattavia tuontitulleja kiinalaisille sähköautoille.
Vastatoimet olisivat erityisen kriittisiä saksalaiselle autoteollisuudelle, jonka myynnistä iso osa menee Kiinaan.
Euroopan suurin autonvalmistaja Volkswagen häviää kotimarkkinoilla sähköautojen hintakilpailussa koko ajan kiinalaisille. Pelkona on, että kiinalaiset valmistajat lohkaisevat itselleen jatkossa merkittävän markkinaosuuden sähköautojen halvassa hintaluokassa, jos mitään ei tehdä.
Tässä mielessä Volkswagen hyötyisi EU:n tuontitulleista.
Kiinassa maan hallituksen vastatoimet todennäköisesti kuitenkin iskisivät saksalaiskonsernin koko myyntiin. Näin kauppasodan kokonaisvaikutus notkahtaisi todennäköisesti selkeästi kielteiseksi.
Stellantis-konsernin ranskalaiset edullisemmat sähköautomallit hyötyisivät eniten, jos Kiinassa valmistettujen mallien hinnat nousisivat. Lisäksi Kiinan vastatoimilla ei olisi suurta merkitystä Stellantikselle, joka ei ole Kiinassa yhtä vahvasti edustettuna kuin saksalaiset kilpailijat.
EU:n selvitys mahdollisista kilpailua vääristävistä tuista ottaa aikansa. Johtopäätöksiä tekee todennäköisesti vasta seuraava kesän 2024 EU-vaalien jälkeen valittava komissio.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










