Lukijalta: Yksityistiet takaavat huoltovarmuuden – vaikeasta taloustilanteesta huolimatta ne ovat väärä säästökohde
Tienpito on Suomessa vähitellen siirtynyt valtiolta kunnille ja lopulta kunnilta yksityisille maanomistajille, muistuttaa kansanedustaja Jouni Ovaska. ”Yksityistieavustusten alentaminen vaikuttaa heikentävästi yksityistieverkon kuntoon ja nostaa tiekuntien menoja.”Edellinen hallitus lisäsi huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi yksityisteiden valtionavustuksia merkittävästi vuoden 2023 alussa.
Nykyinen hallitus kuitenkin leikkasi jo kuluvana vuonna osan yksityistieavustuksista. Parhaillaan hallitus valmistelee uusia leikkauslistoja.
Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa pitää säästää, mutta kohde on nyt väärä. Yksityistieavustuksissa puhutaan miljoonista ei miljardeista euroista, ja haitat ovat näissä säästöissä paljon hyötyjä suuremmat.
Tienpito on Suomessa vähitellen siirtynyt valtiolta kunnille ja lopulta kunnilta yksityisille maanomistajille.
Yksityisteiden tiekunnat ylläpitävät ja hoitavat tiensä. Ely-keskusten myöntämät avustukset ovat olleet tärkeä apu korjaushankkeisiin. Yksityisteiden varrella asuvat maksavat kiinteistöveroja saamatta juuri mitään muuta vastinetta.
Suomessa on yksityisteitä noin 370 000 kilometriä. Yksityisteiden varsilla on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilayritystä, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä sekä suuri määrä metsätilojen palstoja.
Yksityistiet ovat osa liikennejärjestelmän kokonaisuutta, mikä huomioitiin muun muassa 12 vuodeksi laadittavassa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuosille 2021–2032.
Yksityistieavustusten alentaminen vaikuttaa heikentävästi yksityistieverkon kuntoon ja nostaa tiekuntien menoja.
Hallitus on toiminnallaan paitsi heikentämässä huoltovarmuuden kannalta kriittistä infrastruktuuria myös maksattamassa tiekuntien osakkailla valtiovallan keskeistä velvollisuutta vahvistaa ja ylläpitää koko Suomen huolto- ja toimintavarmuudelle tärkeitä yksityisteitä.
Suomi kykeni hoitamaan tiensä paremmin, kun bruttokansantuote oli heikompi ja varallisuus vähäisempää. Toivoisin, että hallitus kääntäisi katseensa myös maaseudun puoleen eikä haaveilisi vain Turun tunnin junista.
Jouni Ovaskaliikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajakansanedustaja (kesk.)Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









