Raision liikevaihto laski, mutta vertailukelpoinen liiketulos parani – ”Olemme saaneet nopeasti käännettyä kaikki keskeiset tehokkuuden ja kannattavuuden tunnusluvut oikeaan suuntaan”
”Kuluttajat kiinnostuvat edelleen innovatiivisista brändituotteista, vaikka ruokavalinnoissa on viime aikoina korostunut säästäväisyys.”
Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi voi olla tyytyväinen ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen. Kuva: Kari SalonenRuuan hinnan raju nousu, yleinen inflaatio sekä korkotason nopea kohoaminen ovat vaikuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymiseen jopa odottamattoman paljon, Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi toteaa yhtiön tänään julkistetussa puolivuotiskatsauksessa.
Kun kuluttajat ovat pyrkineet säästämään päivittäisissä menoissaan, myynnin määrän tuntuva lasku on näkynyt kaikilla Raision markkina-alueilla.
Eniten myynti on laskenut Isossa-Britanniassa. Toisaalta Irlannissa Benecol-tuotteiden kysyntä on jatkanut kasvuaan inflaatiosta huolimatta.
Myyntimäärien lasku vahvistui toisen vuosineljänneksen aikana ja Raision liikevaihto laski 5,1 prosenttia.
Tehokkuuden lisääminen kaikissa toiminnoissa kuitenkin paransi vertailukelpoista liiketulosta merkittävästi, Kuusniemi toteaa.
Raision toisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketulos nousi 5,7 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan jakson 4,4 miljoonasta. Nyt se oli 10,8 prosenttia liikevaihdosta, kun vuosi sitten vastaava luku oli 7,9 prosenttia.
Rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli erittäin vahva, Kuusniemi kertoo. Huhti–kesäkuun lukema oli 9,8 miljonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 0,2 miljoonaa euroa miinuksella.
”Olemme saaneet nopeasti käännettyä kaikki keskeiset tehokkuuden ja kannattavuuden tunnusluvut oikeaan suuntaan Venäjän hyökkäyssodan Raisiolle aiheuttaman shokin jälkeen”, Kuusniemi toteaa katsauksessa.
”Raision strategia keskittyy pitkän aikavälin kuluessa kehittyneisiin omiin vahvuuksiin, meillä on hyväksi todistettu kyky toimia nopeasti markkinaympäristön muuttuessa sekä iskunkestävä tase, joka mahdollistaa investoinnit tulevaisuuden kasvuun.”
Kuluttajat kiinnostuvat edelleen innovatiivisista brändituotteista, vaikka ruokavalinnoissa on viime aikoina korostunut säästäväisyys, Kuusniemi toteaa. Elovena-tuotteiden menestys on siitä hyvä osoitus – tarkastelujaksolla niille kertyi viidenneksen kasvu.
Suomessa on kesällä kohtuttu jopa pastapulasta, kun Myllyn Parhaan Hyvinkään-tehtaalla hajosi kesäkuussa tuotantolinjastolla laite. Raision pastatehtaalla on samaan aikaan ollut uudistuksiin liittyvä tuotantokatkos.
Raision pastatehtaan uudistaminen on Kuusniemen mukaan edennyt suunnitellusti. Uuden linjaston asentaminen saadaan tuotantokäyttöön elokuun aikana ja Raisiossa valmistuu taas Torino-pastatuotteita. Investointi on arvoltaan 4,1 miljoonaa euroa, ja asennustyöt kestävät kaikkiaan noin 10 viikkoa.
Raisio alensi 10. heinäkuuta ohjeistustaan koskien yhtiön vertailukelpoisen liikevaihdon kehitystä. Aiemmin yhtiö arvioi vertailukelpoisen liikevaihtonsa kasvavan edellisestä vuodesta, nyt sen arvioidaan olevan edellisen vuoden tasolla tai hieman sen alle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





