Lihan suoramyyjä myy myös palan maaseutua
Kilpailu lihan suoramyynnissä on koventunut, joten myyjän pitää pärjätäkseen toimia yhä paremmin asiakkaan ehdoilla.
Lihan suoramyyjien kannattaisi ottaa mallia Ruotsista, strategia- ja markkinointitoimisto Invenire toteaa tuoreessa selvityksessään.
Toimisto korostaa, että kuluttajalle pitää tarjota henkilökohtainen palvelukokemus ja mahdollisuus sitoutua tuotteeseen ja tuottajaan. ”Kun kuluttaja ostaa lihaa suoraan tuottajalta, hän ei osta vain tuoretta, maistuvaa ja laadukasta lihaa vaan myös arvolatausta. Hänellä tulisi olla matkassaan ostosreissulta palatessaan lihapaketin lisäksi myös pala maaseutua.”
Moni suoramyyjä hukkaa osan mahdollisuuksistaan. Huonoja esimerkkejä ovat mitäänsanomattomat tuotepakkaukset, vanhanaikaiset ja huonosti toimivat kotisivut sekä viime vuodelta peräisin oleva tuorein päivitys Facebookissa – jos Facebook-sivu ylipäätään löytyy.
Lisäksi lihantuottajat tarjoavat Inveniren mukaan liian usein kuluttajalle suoramyynnissä hankalia ostoprosesseja.
”Tällä hetkellä kuluttajana jää kyllä miettimään, miksi ostaisi lihan juuri tietyltä tilalta”, Inveniren toimitusjohtaja Patricia Wiklund sanoo. ”Kotisivuilla toistuvat samat myyntiargumentit, joiden sisältö jää kuluttajalle epäselväksi.”
Hänen mukaansa tuottajan tulee konkreettisesti avata kuluttajalle, mitä tietty myyntiargumentti, vaikkapa ekologisuus, juuri omalla tilalla tarkoittaa.
Wiklundin mukaan tärkeää on myös verkostoituminen muiden tuottajien ja palveluntarjoajien kanssa. Se tekee mahdolliseksi uudenlaisten ja laajempien tuote- ja palvelukokonaisuuksien luomisen ja tekee maaseutuelämyksestä moniulotteisemman.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
