”Hyvvää sen olla pittää”
KAJAANI (MT)
Jos Kajaanista pitäisi tuoda tuliaisia, niin varma paikka niiden ostoon on Välikadulla, missä sijaitsee Pekka Heikkisen leipomo. Puu-uunileipää on leivottu sata vuotta, ja remmissä on neljäs polvi yrittäjiä.
Eikä vain puu-uunileipää, vaan satoja muita herkkuja ässistä ja lusikkaleivistä voipulliin ja tervakonvehteihin.
Nykyinen toimitusjohtaja Kaija Marin tietää, miksi leipomo on menestynyt. ”Meillä on ollut ammatistaan tarkkoja ja tiukkoja ihmisiä. Leipomoa on rakennettu kivi kiven päälle eikä suurin laajennuksin.”
Pekka Heikkisen leipomo haluaa olla paikallinen käsityön tekijä, jossa ohjeena on, että ”hyvvää sen olla pittää”.
”Aina pitää ajatella, että ostaisinko ite omalla rahalla tämän tuotteen”, Marin linjaa.
Kuopiolainen leipurinkisälli Pekka Heikkinen perusti leipomon Kajaaniin vuonna 1913. Poika Tauno Heikkinen jatkoi yritystä Saimi-vaimonsa kanssa.
Kaija Marin, Taunon ja Saimin vanhin tytär, kasvoi leipomossa. Ylioppilaaksi päästyään hän päätti, että tänne hän ei ikinä tule takaisin.
Mutta kuinkas kävikään? Äiti soitti, että tule äkkiä töihin, isä on sairaalassa. Veli oli vasta opiskelemassa leipuriksi, ja niin Kaija palasi Kajaaniin. Veljen valmistuttua työnjako oli sama kuin aiemmilla polvilla: velimies hoiti leipomon, Kaija kahvila-myymälän.
Kunnes velikin sairauden takia joutui luopumaan leipomon johdosta nelisen vuotta sitten. Johtoon astui Kaija.
”Tein kaupat veljeni kanssa, ja kaksi lapsistani ilmoitti, että he haluavat tulla töihin. Juuso vetää neljännen polven leipurina leipomoa ja Kaisa myyntiä. Yhdessä johdetaan, ja minä vastaan taloushallinnosta”, Kaija Marin selvittää.
Kaupankäynnin rakenne on muuttunut rajusti kaupan ketjuunnuttua. Pekka Heikkisen tuotteilla oli vielä 60-luvulla lähes kaksisataa jälleenmyyjää, kun nyt koko Kainuussa ei lie niin monta kauppaa.
Nykyisin Pekka Heikkisen leipiä myydään paikallisissa ruokakaupoissa, mutta konditoriatuotteet ovat tarjolla vain omassa myymälässä.
Tunnetuin tuote on edelleen puu-uunileipä, jota saa jopa paikallisen ABC:n lounaalla, mutta uutena nousee tervaleipä.
Esimerkiksi Sotkamon Jymyn pesäpallo-otteluissa Helsingissä myydään Kainuun kassia, jossa on tervaleipää.
Kaija Marin tunnetaan innokkaana lähiruuan puolustajana. Hän on mukana monissa Kainuun elintarvikehankkeissa.
”Mähän kuljen Kainuu à la carte-leima otsassa. Varmaan hautakiveenkin laitetaan se. Paikalliset tuotteet on identiteettikysymys. Voin olla ylpeä niistä ja kertoa, mitä me osataan.”
”Meidän leipä on ihan erilainen kuin länsisuomalainen. Se kertoo tavasta elää täällä. Sillä on myös suuri taloudellinen merkitys. Paikallinen elintarvike vetää matkailijoita ja työllistää.”
RIITTA MUSTONEN
Pekka Heikkinen & Kumpp.
100 vuotta. Kajaanin Välikadulla musiikillinen kakkuteltta
sunnuntaina 26.5.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
