Lukijalta: Etätyö muuttaa liikkumista ja elämäntapoja – monilla se parantaa elämän laatua, osalla heikentää
Työpaikkoihin hakeudutaan aiempaa kauempaa, kun osan päivistä voi tehdä etänä. Toisaalta sitoutuminen työnantajaan on osalla heikentynyt, ja yksin asumisen ja etätyön lisääntyminen kasvattavat yksinäisyyden riskiä, kirjoittaa Sini Puntanen.
Etätöiden lisääntyminen on tasannut työmatkaliikenteen ruuhkahuippuja. Kuvituskuva. Kuva: Jarkko SirkiäEtätyöstä on tullut normaali osa monien arkea. Suomen Yrittäjien työelämägallupin mukaan etätyön suosio pitää ja kasvupotentiaalia on. Etätöitä on tehnyt 53 prosenttia vastaajista, mutta tulevaisuudessa 58 prosenttia haluaisi tehdä. Vain 38 prosenttia kokee, ettei halua tai ei voi tulevaisuudessa tehdä etätöitä.
Etätyön vaikutus ihmisten päivittäin tekemään matkamäärään on ollut pieni. Poisjääneet työmatkat kompensoidaan lähes kokonaan muilla vapaa-ajan matkoilla sekä ostos- ja asiointimatkoilla. Työasiamatkat ovat vähentyneet pysyvästi. Työpaikkoihin hakeudutaan aiempaa kauempaa, kun osan päivistä voi tehdä etänä.
Etätyö jättää päivään enemmän vapaa-aikaa oman hyvinvoinnin vaalimiseen ja helpottaa arjen järjestelyä. Toisaalta työmatka edesauttaa työn ja vapaa-ajan erottamista.
Työelämägallupin mukaan nuorimmat työntekijät kokevat muita ikäryhmiä enemmän, että etätyö on vähentänyt työnantajaan sitoutumista. Oman työyhteisön sijaan tiiviimmäksi viiteryhmäksi voi muodostua yhteistyökumppanien verkosto. Yksin asumisen ja etätyön lisääntyminen kasvattavat yksinäisyyden riskiä.
Miten tulevaisuuden etätyöläinen käyttää lähiympäristöään? Kaupungistumisen voima ei vähene etätyön myötä. Jos vapaa-ajan palvelujen ja toimintamahdollisuuksien monipuolisuus korostuu, viihdytään kaupungeissa runsaamman tarjonnan vuoksi.
Monipaikkainen asuminen lisääntyy niillä, joilla on siihen taloudellisia edellytyksiä. Päiväkoti- ja kouluikäisten perheissä monipaikkaisuus ei toimi.
Liikenteessä ruuhkahuiput ovat tasoittuneet. Joukkoliikenteen tarjontaa työmatkojen väheneminen haastaa. Paikallisliikenteen matkustajamäärät ovat nousseet koronaa edeltävälle tasolle toistaiseksi vain Tampereella ja Hämeenlinnassa.
Toimitilojen tarve pienenee, jolloin voidaan panostaa parempiin sijainteihin ja kehittää työskentely-ympäristöjä. Lounasravintolat kärsivät asiakkaiden puutteesta, kun kulutus painottuu vapaa-aikaan. Verkkokaupan myötä jakelu työllistää aiempaa enemmän. Työsuhdeauto, -pyörä tai -joukkoliikenne-etu palvelee työntekijän koko elämää, mikä vahvistaa sitoutumista työnantajaan.
Suurta hetkellistä etätyön määrän muutosta tuskin näemme, mutta työn tekemisen tavat ja etäpalvelut kypsyvät. Työn tuottavuus kasvaa etätyöajassa, kun varmistamme vuorovaikutuksen ja yhdessä oppimisen.
Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija
Suomen Yrittäjät
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








