Maaseudun matkailuyritykset tapaavat tammikuussa Terwassa ja odottavat vilkasta joulusesonkia
Turisteja kiinnostaa Suomi ja suomalaisia rauhallinen joulu maalla.Maaseutumatkailuyritysten odotukset vilkkaasta joulusesongista ovat korkealla, kertoo alan valtakunnallinen kehittäjä Lomalaidun.
Maaseutumatkailuyrityksille tehdyn kyselyn ennakkotiedoista käy ilmeni, että monella on kova halu kasvaa sekä kotimaan markkinoilla että kansainvälisesti, mutta siihen tarvitaan tukea ja kehittämistä.
Kaikki kyselyn tulokset julkistetaan 14. tammikuuta uudessa maaseutumatkailukohteessa Terwassa Lopella järjestettävässä Matkalla kasvuun -tapahtumassa. Sinne toivotaan mukaan maaseutumatkailuyrittäjiä ja alan asiantuntijoita eri puolilta Suomea. Tilaisuuden juontaa Mikko ”Peltsi” Peltola.
Järjestäjinä ovat muun muassa Lomalaidun ja MTK.
”Tavoitteena on murtaa kasvun esteitä. Tilaisuudessa tuodaan esille käytännön neuvoja ja yritysesimerkkejä muun muassa myynnistä, digitaalisesta markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä”, kertoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto tiedotteessa.
”Käytännön vinkit, uudet ideat ja yhteistyö ovat tärkeitä, jotta kasvu voi toteutua. Tahto on tietenkin tärkeintä.”
”Joulun ajan matkailutuotteille ja tapahtumille maaseudulla on ollut jo vuosia enemmän kysyntää kuin tarjontaa.”
Kasvun merkkejä on Aallon mukaan jo nähtävissä, esimerkkinä joulusesonki.
”Joulun ajan matkailutuotteille ja tapahtumille maaseudulla on ollut jo vuosia enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Esimerkiksi täysihoitolomat maatilaympäristössä ovat hyvin suosittuja.”
Joulu koetaan tärkeänä hiljentymisen aikana ja etenkin maalle hakeudutaan kokemaan perinteistä juhlan tunnelmaa. Maaseutumatkailuyritykset eri puolilla Suomea vastaavatkin tänä jouluna kysyntään lisäämällä lomapaketteja, ohjelmia ja tapahtumia, Aalto kertoo.
Esimerkkejä maaseudun joulupaketeista
https://www.kivennapa.com/fi/kiireeton-ja-aito-joulu-maalla/
https://www.hevossilta.fi/joulu-maalla-hevossillan-joulupaketti/
https://yla-tuuhonen.fi/joulu/
https://taulunkartano.fi/joulun-taysihoitopaketti/
https://www.wuolteenkartano.fi/joulu/
https://www.sahanlahtiresort.fi/joulunajan-majoituspaketti
https://wildtaiga.fi/tuote/maalaisjoulu/
https://peurunka.fi/kampanja/joulu-kylpylassa/
https://www.visitmikkeli.fi/joulu-saimaalla
https://saimaanrantaresort.fi/joulu-2/
https://www.rantakatti.fi/fi/palvelut/joulu/
Suomessa toimii noin 45 000 matkailualan yritystä, joista arviolta 5 000 on maaseutumatkailuyrityksiä. Suurin osa tarjoaa majoitusta mökeissä, huoneistoissa ja hotellitasollakin ja usein myös ruoka- ja aktiviteettipalveluita.
Maaseutumatkailu nojaa vahvasti kestävän ja vastuullisen luontomatkailun kasvavaan kysyntään, Aalto toteaa. Suomi kiinnostaa ulkomaisia turisteja ja laadukkaat palvelut myös kotimaisia matkailijoita, kunhan niitä markkinoidaan.
Matkailualan myynnin arvo on Suomessa liki 17 miljardia euroa vuodessa, joten maaseutumatkailun kasvu toisi merkittävän piristysruiskeen maakunnille, Aalto sanoo.
”Kerrannaisvaikutukset ovat huomattavat muun muassa vähittäiskauppaan, rakennusalalle ja yleisesti alueiden elinvoimaan.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







