Hyvis-keitto on Suomen vastuullisin ruokatuote – valmistetaan ulkomaisista paprikoista
Keitto valmistetaan ulkomaisista paprikoista, jotka ovat kolhiintuneet kuljetuksen aikana.
Hyvis-keitto valmistetaan hävikkipaprikoista, mutta joukossa on myös esimerkiksi tuontilinssejä. Kuva: K-ryhmäSuomen vastuullisin tuote 2024 -kilpailun voittajaksi on valittu ruoka ja juoma -kategoriassa Hyvis paprika-linssikeitto.
K-ryhmän ja Juustoportin Kasvisgallerian kehittämä vegaaninen valmiskeitto valmistetaan Keskon keskusvaraston hävikkipaprikoista, joita ei voi lähettää kauppaan myytäväksi esimerkiksi kolhiintumisen takia.
Hyvis-keitto herätti viime kuussa keskustelua sosiaalisessa mediassa siinä käytettyjen ulkomaisten paprikoiden vuoksi. Tuotteen mukanaolo kilpailussa kyseenalaistettiin siksi, että siihen käytetyt paprikat ovat tuontitavaraa.
K-ryhmän tiedotteessa kerrotaan, että paprikoita saapuu varastolle eri alkuperämaista satokausien mukaan. Paprikat ovat peräisin pääosin Alankomaista ja Espanjasta.
”Kun hävikkipaprikat hyödynnetään keittoon, kolhiintuneitakaan paprikoita ei ole kuljetettu Suomeen turhaan”, K-ryhmä perustelee.
Keittoon käytettävät linssit tulevat taas Kanadasta. Keiton kotimaisiksi raaka-aineiksi K-ryhmä luettelee perunan, sipulin, porkkanan, kaurafraichen sekä kauraruokavalmisteen.
Suomen vastuullisin tuote -kilpailun organisoi vastuullisuusteknologia-startup Infine ja sen voittajat valitsi johtavien vastuullisuusasiantuntijoiden muodostama Vastuullisuuspaneeli. Vastuullisuuspaneelin perusteluissa todetaan, että hävikkiruoka on ongelma, jota ei pitäisi olla olemassa.
”Ruoan tuotanto vie paljon maapinta-alaa ja tuottaa haasteita monimuotoisuudelle, joten sen päätyminen haaskuuseen on kestämätöntä. Hävikistä on puhuttu paljon kotitalouksien osalta, mutta teollisesti valmistettu hävikkiruoka alleviivaa kaupan ja teollisuuden vastuuta hävikin torjumisessa”, perusteluissa todetaan.
Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen on iloinen palkinnosta. Keitto on osa K-ryhmän toimia ruokahävikin puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä.
Tämä on meille tärkeä tunnustus, sillä Hyvis paprika-linssikeiton tuotekehityksellä tartuttiin konkreettiseen haasteeseen: miten vähentäisimme paprikahävikkiä, jota syntyy toimitusketjussa väistämättä jonkin verran. Palkinto kannustaa meitä jatkamaan vastaavien projektien parissa entistä kunnianhimoisemmin”, Vuorinen kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




