Kommentti: Sesonkimaut jyräävät perinteiset tuotteet – "Miksi maamme perinnesuklaata pitää höystää ties millä?"
Tuntuu, että jokainen tuote alkaa olla sesonkimaustettu.Nappasin äsken kahviautomaatista kahvin. Otin poikkeuksellisesti cafe latten, yleensä aina mahdollisimman tavallisen peruskahvin.
Myönnän tuokion miettineeni, että millehän maistuisi, jos tiputtaisin latten joukkoon yllättäen kaakaon. Olisin vähän niinkuin trendibaarissa ja eläisin hetkessä.
Toki nykyään tuntuu, että hetkessä pitää elää vähän liiankin kanssa, mikäli kyseeseen tulevat erilaiset makujen miksaukset.
Olen jo pitkään ja huolella protestoinut sitä, miksi maamme perinnesuklaata pitää höystää ties millä. Kävelen kaupoissa suorastaan mielenosoituksellisesti näiden sekotteiden ohitse.
Tosin myönnän juuri taannoin lähettäneeni kyseistä suomalaissuklaata Yhdysvaltoihin ja valitsin siihen toiseksi levyksi ”maustetun” levyn. Ajattelin, että jos pikkuisen suomalaista eksotiikkaa kuitenkin.
Isossa kuvassa en ymmärrä, miksi olemme ruokakulttuurissa menossa siihen, että jokainen tuote on jollain lailla oudosti kausi- tai suosikkimaustettu.
Minulle esimerkkeinä voisivat toimia vaikkapa vihreistä kuulista tehty ”luumumarmeladi” tai syksyiseen tapaan omenapaistoksen ja vaniljakastikkeen makuinen rahkajogurtti.
Mietin myös sitä, mistä eri tuotemerkkien lanseeraukset saavat alkunsa. Ovatko ne käyttäjätoiveita tai vain yksittäisen valmistajan tapoja markkinoida tuotteitaan niin, että nykyaikainen kuluttaja helpommin tarttuisi niihin. Siis sikäli, että kauppa käy ja kun käy.
Ja lopultahan kaikkea myydään mielikuvilla. Juuri äsken kollegani luki ääneen eräästä naistenlehdestä houkuttelevista syksyisistä tuoksuista. Tunnistatko itsesi jo kaihoavan tietyn tuoksun perään, jos sitä kaupataan sinulle esimerkiksi tekstillä universaali viettelijä.
Ja se cafe latte. Palaan peruskahviin. Se toimii – nyt ja aina.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




