Paistijauhelihasta tehty sisäänheittotuote
Paistin hinta laskee, kun se myydään jauhettuna. Palana myytävä paisti oli elokuussa 40 prosenttia paistijauhelihaa kalliimpaa. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoNaudan paistin kuluttajahinta on noussut rajusti vuodesta 2010 lähtien. Samaan aikaan naudan paistijauhelihan hinta on noussut maltillisesti.
Elokuussa paistijauheliha maksoi keskimäärin 9,69 euroa ja paisti yli 40 prosenttia enemmän, 16,57 euroa kilolta.
Hintojen käyttäytymiselle on ainakin kolme mahdollista syytä.
Ensinnäkin kauppa saattaa tyytyä jauhelihassa paistia pienempään katteeseen.
”Jauheliha on sisäänheittotuote, jota käytetään kuluttajien houkuttelemiseksi kauppaan”, kaupallinen johtaja Markus Gotthardt HK Ruokatalosta sanoo.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen professori Jyrki Niemi pitää sisäänheittotuote-selitystä uskottavana.
”Kauppa ajattelee, että tuotteet kannattaa erilaistaa. 2007 naudan ulkopaistin ja paistijauhelihan hintaero oli pieni, sen jälkeen se lähti rajuun kasvuun”, Niemi sanoo.
Toinen mahdollinen syy voi olla, että paistissa kuluttajahinnan nousu ei vaikuta myyntimääriin yhtä paljon kuin jauhelihassa.
”Paistia ostava ryhmä on pieni, mutta maksukykyinen. Kauppa on laskenut, että myynti ei nouse, vaikka tuote olisi halvempi, joten sitä ei kannata myydä halvemmalla”, Niemi selittää.
Eli käytännössä paistia haluavat ostavat sitä joka tapauksessa, vaikka hinta nousisi.
On myös kolmas mahdollinen syy. Paistijauhelihan hinta ei ole noussut, koska sitä ei tehdä vain paistista, vaan siihen sekoitetaan suuria määriä halvempia raaka-aineita.
Maaseudun Tulevaisuus paljasti perjantaina 21. syyskuuta, että paistijauheliha sisältää arviolta 5–30 prosenttia paistia. Loput tuotteesta on edullisempaa lihaa.
Niemi ei arvaa ottaa kantaa siihen, millaisia voittoja lihatalot pystyvät tekemään korvaamalla paistin edullisemmalla raaka-aineella paistijauhelihassa.
”On hyvin vaikea vastata kysymykseen, onko tavallisen jauhelihan myymisellä paistijauhelihana tehty voittoa. Pitäisi tietää reseptit ja raaka-aineiden hinnat”, Niemi sanoo.
MT:n tietojen mukaan S-ryhmä myi viime vuonna noin 5,7 miljoonaa kiloa naudan paistijauhelihaa. Määrä on niin suuri, että pienikin etu raaka-ainekustannuksissa nostaa taloudellisen edun miljoonaluokkaan.
Niemen mukaan taloudellista hyötyä rajoittaa, että paistijauhelihaan ei voi sotkea mitä vain lihaa.
”Paistia pidetään tavallista parempana tuotteena, joten sen on vastattava kuluttajan odotuksiin.”
Niinpä huonoimmat lihat kannattaa käyttää halvimpiin jauhelihoihin, joita kohtaan odotukset ovat pienemmät.
Niemen mukaan tutkijoidenkin on vaikea saada tuotekohtaisia tietoja. Sen sijaan kokonaisuuden hahmottaminen onnistuu paremmin. MTT tutki rahojen jakautumista elintarvikeketjussa viime vuonna.
”Kaupan ja tuonnin osuus on kasvanut. Kotimaisen alkutuotannon ja teollisuuden osuus on pienentynyt”, Niemi linjaa.
AIMO VAINIO
TARJA HALLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
