Sen lauluja laulat, kenen ketjuun kuulut
Kilpailutuksissa pääasiassa vertaillaan lähinnä hintaa. Siinäkin suomalainen liha pärjää ainakin tuottajahinnoissa, vaikka jopa muita EU-maita tiukemmilla tuotantovaatimuksilla onkin hintansa.
Jos Kotipizza pitää kiinni kaikista kilpailutuskriteeristään, ei kotimaisella lihalla pitäisi olla ongelmia pärjätä kisassa. Kuva: Janiko KemppiTähän saakka Kotipizzalle on ollut tärkeää, että se käyttää pizzoissaan vain kotimaista lihaa. Näin ketju on myös tehnyt vuodesta 2019 alkaen. Nyt linjausta on muutettu. Viikko sitten perjantaina Kotipizza otti yhteyttä Maaseudun Tulevaisuuden toimitukseen kertoakseen uudistuksesta, jonka mukaan tulevaisuudessa pizzoista voi löytyä ulkomaista lihaa.
Kotipizza Groupin toimitusjohtajan Heidi Stirkkinen ei kiellä sitä, etteikö heidän käyttämänsä liha voisi jatkossa olla tuotettu myös EU:n ulkopuolella. Hänen mukaansa hankintakriteerit ovat maku, laatu, vastuullisuus ja hinta. Vaikka kotimaisuus ei ole enää kriteeri, Stirkkisen mainitsemilla kriteereillä kotimainen liha menestyisi kilpailussa.
Vaikka vastuullisuudesta puhutaan, kysymys on hinnasta. Stirkkisen mukaan raaka-aineiden kansainvälisen kilpailutuksen avulla on mahdollista hillitä raaka-aineiden hintoja, pitää yrittäjien raaka-ainekustannukset kurissa ja hallita paremmin myös asiakkaiden tuotteista maksamia hintoja.
Hyvää asiassa on, että Kotipizza kertoi linjanmuutoksesta avoimesti.
Makuasioista on turha kiistellä, mutta suomalainen liha kestää kyllä vastuullisuus- ja laatuvertailuissa myös EU:n sisällä. Kilpailutuksissa pääasiassa vertaillaan kuitenkin lähinnä hintaa. Siinäkin suomalainen liha pärjää ainakin tuottajahinnoissa, vaikka jopa muita EU-maita tiukemmilla tuotantovaatimuksilla onkin hintansa.
Jo nyt Kotipizzan pizzataikina tuodaan Alankomaista ja tomaattikastike Portugalista. Kotimaisuusaste jää todella vähäiseksi, jos täytteetkin tuodaan muualta.
Tähänkin tapaukseen sopii hyvin tuttu sanonta vähän muunneltuna: Sen lauluja laulat, kenen ketjuun kuulut. Kotipizza Groupin emoyhtiö on Alankomaissa päämajaa pitävä The European Pizza Company, jonka omistaa norjalainen monibrändiyhtiö Orkla.
Hyvää tässä on, että asiasta kerrottiin avoimesti. Samaa avoimuutta lihan alkuperästä soisi löytyvän kaikilta ravintoloilta ja suurkeittiöiltä.
Monien kyselyjen mukaan suomalaiset suosivat kotimaista ruokaa. Asiakkaat myös päättävät, toteutuuko kyselyiden tulos myös käytännössä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






